fullspäckat schema..hela dagen!

Kära blogg

Nu är jag hemma, sen kommer mamma och hämtar mig så ska vi till apoteket och hämta min spruta som jag ska ta sen på Vaccinations centralen. Läskigt, jag hatar att ta spruta nu för tiden de gör så himla ont. Men de är bra iallafall.

Vad är Gardasil?

Gardasil är ett vaccin som skyddar mot humant papillomvirus (HPV). Det betyder att det skyddar mot vissa typer av HPV, eller humana papillomvirus. Humana papillomvirus är vanliga och sprids antingen via sexuell kontakt eller via hudkontakt (beroende på vilken typ av HPV-virus det är). Det finns många olika sorters HPV och de flesta HPV-infektioner läker ut av sig själva. Men hos en del kvinnor kan vissa typer av HPV-infektioner leda till cellförändringar - som i sin tur kan utvecklas till livmoderhalscancer. Andra typer av HPV kan t ex orsaka kondylom (hos både män och kvinnor). Det är mot några av dessa virustyper som Gardasil skyddar.

HPV 6, 11, 16 och 18

Gardasil kan ge skydd mot de fyra HPV-typer som ligger bakom de allra flesta fall av livmoderhalscancer och kondylom; typ 16 och 18 som orsakar ungefär 70% av alla livmoderhalscancerfall och typ 6 och 11 som ligger bakom nio av tio kondylomfall. Gardasil kan dessutom förebygga cellförändringar på blygdläppar, slida och livmoderhals, orsakade av något eller flera av dessa fyra virustyper. (De här cellförändringarna kan vara förstadier till cancer.)

Sen så ska jag följa med mamma hem och träffa mina underbara småsyskon elin&oskar som jag har saknat så otroligt mkt och så ska vi få god mat. Egentligen skulle jag ha träffat älsklingarna Ide&Gustaf idag och massa andra men de blev icke så, men ja tror de klarar sig utan mig.. elr?! Nej klart ni inte gör. Hihi jag skoja. Jag saknar min sötnos massvis, (gustaf) hahahaha. Igår hade vi de jätte mysigt, elr aso haha bara vi som förstår elr hur bby? :) Aja, nu ska jag faktiskt spela lite tv spel, tro de elr ej haha. Ha de så bra för de ska jag.





puss och kram / tessaanringdahl

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0